Skip links

مدیر پروژه

مدیر پروژه کیست؟

مهندسین مدیریت پروژه کنترل هزینه ها را برروی یک پروژه، توسعه و اجرا می‌کنند. برنامه های متمرکز و برنامه ریزی در بسیاری از پروژه‌ها را فراهم می‌کنند.آنها ابتدا اهداف پروژه خود را مشخص می‌کنند و از مهارت‌ها و تخصص خود برای ایجاد یک حس مشترک در تیم پروژه استفاده می‌کنند.

 

وظایف مدیر پروژه

1 – تحلیل و ترسیم نیازها و خواسته های مورد نظر مشتری یا کار فرما (مدیریت اهداف)

2- میریت منابع انسانی

3- توافق در خصوص زمان بندی‌ها، هزینه‌ها و منابع مورد نیاز در اساس طرح (مدیریت هزینه‌ها)

3- مدیریت قرارداد

4- مذاکره با پیمانکاران و تامین کنندگان مواد و خدمات

5- گزارش مرتب از پیشرفت پروژه به مشتری و یا پیمانکاران

6- مدیریت ریسک برای جلوگیری از تاخیر در پروژه

7- مدیریت یک پارچه سازی پروژه

 

مهمترین بخش مدیریت پروژه

  • برنامه ریزی، زمان بندی، اجرا و تحویل پروژه
  • برنامه ریزی برای بودجه بندی پروژه (مدیریت جریانات نقدی)
  • کنترل کمی وکیفی در اجرا پروژه
  • بروز بودن برنامه ها
  • ارائه گزارش دلایل موفقیت

 

هر بخش به تفکیک در عملکرد

۱-۱- انتخاب پیمانکار مناسب برای اجرا که هم در هزینه و هم در زمان بندی بسیار موثر است

۲-۱- انتخاب نوع مصالح و لوازم مصرفی

۳-۱- استفاده و بکارگیری ماشین الات مناسب در پروژه

 

۱-۲- بودجه بندی یکی از وظایف اصلی مدیر پروژه است که با برآورد کردن مخارج احتمالی، پیشگیری از کسری بودجه نماید.

۲-۲- استفاده از فهرست کارها و اولویت بندی بخش‌های مهم‌تر در پیشرفت فعالیت پروژه

۳-۲- برآورد آیتم های اجرا قبل از انجام

۴-۲- و در آخر جمع بندی

 

۱-۳- عدم اجرای مطلوب پروژه‌های عمرانی کشور از بُعد منابع، زمان و هزینه، ارتباط بسیار موثری با رعایت یا عدم رعایت استانداردهای مدیریت در اجرای پروژه های مذکور دارند

۲-۳- در یک پروژه معیارهای کیفیت باید در طول فاز برنامه ریزی شناسایی شوند

۳-۳- قبل از آنکه پروژه در فاز تحویل کاربر قرار گیرد بایستی در معرض کنترل کیفی قرار گیرد

نظری بگذارید