مدیر پروژه
عناوین مهم مطلب جهت دسترسی سریع
مدیر پروژه کیست؟
مهندسین مدیریت پروژه کنترل هزینه ها را برروی یک پروژه، توسعه و اجرا میکنند. برنامه های متمرکز و برنامه ریزی در بسیاری از پروژهها را فراهم میکنند.آنها ابتدا اهداف پروژه خود را مشخص میکنند و از مهارتها و تخصص خود برای ایجاد یک حس مشترک در تیم پروژه استفاده میکنند.
وظایف مدیر پروژه
1 – تحلیل و ترسیم نیازها و خواسته های مورد نظر مشتری یا کار فرما (مدیریت اهداف)
2- میریت منابع انسانی
3- توافق در خصوص زمان بندیها، هزینهها و منابع مورد نیاز در اساس طرح (مدیریت هزینهها)
3- مدیریت قرارداد
4- مذاکره با پیمانکاران و تامین کنندگان مواد و خدمات
5- گزارش مرتب از پیشرفت پروژه به مشتری و یا پیمانکاران
6- مدیریت ریسک برای جلوگیری از تاخیر در پروژه
7- مدیریت یک پارچه سازی پروژه
مهمترین بخش مدیریت پروژه
- برنامه ریزی، زمان بندی، اجرا و تحویل پروژه
- برنامه ریزی برای بودجه بندی پروژه (مدیریت جریانات نقدی)
- کنترل کمی وکیفی در اجرا پروژه
- بروز بودن برنامه ها
- ارائه گزارش دلایل موفقیت
هر بخش به تفکیک در عملکرد
۱-۱- انتخاب پیمانکار مناسب برای اجرا که هم در هزینه و هم در زمان بندی بسیار موثر است
۲-۱- انتخاب نوع مصالح و لوازم مصرفی
۳-۱- استفاده و بکارگیری ماشین الات مناسب در پروژه
۱-۲- بودجه بندی یکی از وظایف اصلی مدیر پروژه است که با برآورد کردن مخارج احتمالی، پیشگیری از کسری بودجه نماید.
۲-۲- استفاده از فهرست کارها و اولویت بندی بخشهای مهمتر در پیشرفت فعالیت پروژه
۳-۲- برآورد آیتم های اجرا قبل از انجام
۴-۲- و در آخر جمع بندی
۱-۳- عدم اجرای مطلوب پروژههای عمرانی کشور از بُعد منابع، زمان و هزینه، ارتباط بسیار موثری با رعایت یا عدم رعایت استانداردهای مدیریت در اجرای پروژه های مذکور دارند
۲-۳- در یک پروژه معیارهای کیفیت باید در طول فاز برنامه ریزی شناسایی شوند
۳-۳- قبل از آنکه پروژه در فاز تحویل کاربر قرار گیرد بایستی در معرض کنترل کیفی قرار گیرد